På to undervisningstimer kan jeg lære en klasse at læse og skrive runer. Det gælder elever fra 3. klasse og op. Jeg foretrækker at få de to timer fordelt på to dage, for så er det som om, at det eleverne har lært i 1. time bundfælder sig bedre. Min erfaring siger mig, at de ordblinde elever, der kan være i en klasse, ofte klarer det med runerne bedst. Derudover ser jeg helst, at vi kan være udendørs i eventuelt et bålhus eller lign.
Et undervisningsforløb vil oftest indeholde følgende:
1. time:
introduktion af mig, hvem jeg er, og hvorfor jeg ser ud som jeg gør. Herefter tager vi en kort snak, hvor eleverne fortæller mig hvad de ved om vikingetiden og om runer.
Derefter fortæller jeg om runernes historie og regler. Herefter bliver eleverne delt op i små grupper hvor de bliver sat til at lægge rækker af runer på i den rigtige rækkefølge (så de svarer til alfabetet, som de kender). Efterhånden som grupperne bliver færdige med at lægge runerne i rigtig rækkefælge skal de til at spille spil, bla. memory, hvor eleverne skal matche et bogstav og en rune og billedlotteri, hvor runer og bogstaver også skal matches. Efterhånden som eleverne får mere styr på runerne, er de velkomne til at kaste sig over mit ”runestavsbibliotek”, hvor de enten parvis eller enkeltvis kan prøve at tyde hvad der står.